Mathias Malzieu: A szív mechanikája

Sziasztok! Szombat estére egy igazán hangulatos és romantikus kis művel érkeztem, ami szerintem bármelyikünk szívét megdobogtatja. Íme:

Információk a könyvről:
Mathias Malzieu: A szív mechanikája
Eredeti cím: La Mécanique du Coeur
Kiadó: Európa Kiadó
Megjelenés: 2012 (eredeti 2007)
Oldalak száma: 166
Fordító: Vaszócsik Crista
A könyvet ide kattintva megrendelhetitek.

Fülszöveg:
1874-ben, minden idők leghidegebb napján, mikor a paranormális kutyahidegben a szökőkutak is jégcsokorrá dermednek, Edinburghban Madeleine, a bába, gyógyító csodadoktor, a számkivetettek istápolója egy megesett rosszlány gyermekét segíti világra. A veszett hidegben az újszülött szíve megfagy, Madeleine pedig hirtelen ihlettel egy óraszerkezetet ültet be helyette.
A kis Jack selejt portéka, ráadásul különösen kényes is: hogy életben maradhasson, meg kell tanítani, hogyan bánjon a szívével, az ön- és közveszélyes, hegyes mutatókkal, de legfőképpen arra, hogy a szerelem végzetes lehet a számára. Ám az óramű-szívnek sem lehet parancsolni, Jack a leheletfinom Acacia táncosnő rabja lesz, fél Európán át követi, mint az árnyék, megvív érte száz veszéllyel, versenyt fut a könyörtelen idővel, amely belülről emészti…



Véleményem:
Gyönyörű mese a szív apró rezdüléseiről. Különös kapcsolatot alakítottam ki ezzel a történettel. Először akkor találkoztam vele, mikor még 2013 végén-2014 elején kijött néhány egy kép egy bizonyos Jack and the Cuckoo-Clock Heart című animációs filmről. Képek alapján elég érdekesnek tűnt, mégsem néztem utána, így fogalmam sem volt, hogy könyvön alapul. Aztán egyszer Molyon csodás kis szerencsesütit kaptam; ebből gondolom kitaláltátok, hogy A szív mechanikájából volt. Nagy volt az öröm, kívánságlistára is tettem a könyvet, majd december utolsó napjaiban megrendeltem az Alexandra akciójának alkalmából.

A történet főszereplője egy Jack nevű fiú, aki a leghidegebb napon született, így megfagyott a szíve, s azt egy óraszerkezettel helyettesítették. Már ebből is számíthatunk rá, hogy egy kitalált, de annál szerethetőbb történetet kapunk, hiszen az egyik szabály, amit Jacknek követnie kell, az az, hogy ne essen szerelembe. Persze hogyan is akadályozhatnánk meg, hogy beleszeressünk valakibe, nem igaz? Ez történik vele is, s bár szerelmét elszólítja a hírnév és a messzeség, ő felkerekedik, hogy megkeresse. Annyit elárulhatok, természetesen megtalálja, ám hogy milyen kalandok várnak még rájuk ezek után, azt meghagynom nektek, had derítsétek ki Ti.

Az egyik legérdekesebb dolog, amire felfigyeltem, hogy ez a rövid mű a maga 166 oldalával együtt sokkal többet képes nekünk mondani a szeretetről, az álmokról, mint akár egy 500 oldalas regény. Mikor olvasod, érzed, hogy a szavaknak súlya van, hogy szinte minden mondat hordoz magában valami mondanivalót, amire érdemes odafigyelned. Ám ha "átáll" az agyad, egyre több mindent értesz meg és egyre inkább beleéled magad ebbe a csodálatos mesevilágba.

Bevallom, valamiért a Tim Burton-filmek jutottak róla eszembe, már ami a hangulatát illeti. Tetszett, hogy ez tényleg egy mese, ám egy olyan fajta, ami nekünk, felnőtt gyerekeknek íródott. Mert a szívük mélyén csak nagyon kevesen akarnak felnőni, s bevallom, én nem tartozom közéjük. Talán éppen ezért volt olyan különös a szívemnek több másik szív mechanikájáról olvasni, mert a néha káromkodásokkal, ám mégis olyan egyszerűnek tűnő őszinteséggel bűvölt el, amit máskor még nem igen tapasztaltam. Ráadásul ettől csak még közelebb került hozzám, mert bár én sem szeretek káromkodni, néha, szinte a legváratlanabb pillanatokban akaratlanul is kicsúszik egy-egy ilyen szó a számon (általában ha ideges vagyok), pont mint a műben.

Még akkor is, ha a szív mechanikáját nem sikerült teljesen megértenem (mind a könyvben, mind a valóságban vannak emberek, akikét sajnos nem tudom megfejteni), attól még ez a könyv megérdemli az 5 csillagot, mert a saját lelkem/szívem megértéséhez közelebb vezetett. Szeretném a jövőben legalább egyszer újraolvasni, mert biztos vagyok benne, hogy másodszorra még ennél is többet fog nekem mondani.

Részlet az animációs film poszteréről. (Forrás)

+Érdekesség: az animációs film
Ahogyan fent is említettem, 2013-ban készült belőle egy azonos című animációs film, melynek legnagyobb érdekessége az, hogy maga az író, Mathias Malzieu is részt vett a munkálatokban. Ő Jack eredeti hangja a francia és angol változatban is, valamint együttese, a Dionysos szerezte az összes dalt, ami csak felcsendül benne. Sok részletet láttam már a meséből, köztük dalokat (gyönyörűek!), és alig várom, hogy teljes egészében is láthassam. Addig is rongyosra hallgathatom a Jack et la mécanique du coeur angol verzióját, amihez a kommentek között még dalszöveget is találtok, ha elég szemfülesek vagytok. :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése